Blogg 1 dk 4. ”Vår globala vardag”

 

 

   ”Idag konsumerar vi en rad varor som är producerade i andra världsdelar”. Så lyder inlednigen till temat för dagens blogg inlägg. Ja, något mer sant har jag svårt att komma på. När jag kollar runt i min lägenhet för att hitta ett objekt för att fokusera på så slås jag av tanken att allting jag äger måste ju mer eller mindre ha ursprung i en annan kontinent, inte minst sverige. Någonting vi måste tänka på är att saken i sig inte uppstod på en plats. Ta min mobiltelefon till exempel. En ”Sony Xperia z5”. Gjort av Sony som i grunden är ett Japanskt företag. De är dock nu så stora så att benämna det under en nation är lönlöst. Lite som den handel vi läser om i kursen, handelskompanierna i mångt och mycket överskred landets gränser och agera nästan som fristående. Lite så fungerar kanske företag idag också. Visst, det finns kontor här och där som måste lyda landets lagar och regler. Men ser vi det på det stora hela så är de nog mer självgående.

92201585041pm_635_xperia_z5
Törs vi ens tänka på vart alla delar i denna pryl kommer ifrån?

Mobilen i sig får vi anta är designad i Japan, eftersom det är där huvudkontoret ligger. Hur sant det är vet jag inte, men låt oss anta det för sakens skull och för att jag ska få min poäng igenom. Designen i sig är inte mobilen, det är bara en design. Mobilen i sig består av olika komponenter som säkerligen är gjorda i olika världsdelar, Kina lär vara en del av det hela. Men dessa komponenter består ju ytterligare av delar. Såsom mobilen i sig så uppstår inte komponenter ur tomma luften. Var kommer råvarorna som behövdes för att göra alla chip och gud vet vad som finns i en mobil? Kom det från Amerika? Kina? Afrika?

Poängen är att det är alltså omöjligt att veta exakt vart en saker kommer ifrån om man går lite djupare ifrån det. Visst, det står att mobilen är ”made in China” men vad betyder det egentligen? Blev den ihopsatt där av delar från andra ställen? Så på ett sådant plan vill jag hävda att mångt och mycket är svårt att försöka få någon nys om vart saker och ting kommer ifrån. Vad jag kan veta är att den är ihopsatt i Kina, den måste ha lämnat landet för att förmodligen hamna på något lager. Jag köpte mobilen på Elgiganten, så jag vet inte riktigt hur det funkar, men de i sin tur måste ju ha köpt in den från någonstans. Köpte det den direkt från fabriken? Förmodligen inte, någon mellanhand brukar ofta vara inblandade i sådana affärer. Så ifrån Elgiganten så hamnade den i mina händer. Vägen är lång och kanske onödigt komplicerad. Lättast vore att gå direkt från A till B, och hoppa över C, D och kanske E. Men så funkar inte den globaliserade världen. Alla vill ha mycket, så det är inte så lätt som förr att skicka en båt till Kina och köpa hem det till den lokala marknaden. Ekonomiska teorier har väl ”sagt åt oss” att det sättet vi ha nu med export och import är det mest lönsamma, såsom AC/DC sjunger om, ”money talks”.

Om vi då ska få nyst på det här så måste vi nog istället ta perspektivet av sammanhang och orsak-verkan för att få en mer konkret bild. Om vi nu börjar med att ”varför ska jag ha en mobiltelefon”, på samma sätt som på 1600-talet att Européer sa: ”varför ska jag ha siden”. Bortser vi ifrån dess praktiska användningsområden som en mobiltelefon bidrar med, så är det en statussymbol i mångt och mycket. ”Alla” har en, och det är snarare konstigt om du inte har en. Det är nog en påverkan av globalisering. Jag vill tro att teknologi rent generellt och dess ”under” härstammar från Asien, främst Japan och Korea. Någon som besöker dessa områden ser en häftig pryl, tar hem den och visar upp denna ”statussymbol”. De andra hemma vill nu också ha denna statussymbol, och nu börjar vi importera den. Lite så tror jag att mobilen har sin spridning. Inte minst ser vi det i Apples fall med iPhone, där de över världen utger en viss status och är en markör. Här hamnar vi in i en aspekt som vi inte har behandlat inom historia ämnet, men som jag hoppas kunna skriva om, och det är marknadsföring. Det är nog en grovt förbisedd del i vad som gör vissa varor mer populära i världen. Marknadsföring måste ju ha förekommit förr också. Jag tänker exempelvis té, det måste ju ha utstrålat en viss status och ett sätt som man (vill) leva. Många i världen vill efterstäva det där lite extra och statushöjande, vilket företag både nu och förr måste ha varit väl medvetna om när de säljer in saker och ting. Det är därför Kinesiskt porslin var så enormt populärt; det i sig medförde en viss status för konsumenterna. Det globala perspektivet låter oss se på folk över världen och se och adoptera saker och ting vi själva tycker är gynnsamma eller häftiga, någonting som kan ”förädla” vår vardag. Utan det perspektivet så är vi fast i vår närliggande miljö och får leta efter liknande saker fast på lokal nivå. Kanske kottar från Eskilstuna är det nya heta?

Det roliga, eller skrämmande, är att detta bara är en pryl i min lilla vardag som har ursprung ifrån en annan kontinent. Jag har otaligt många saker som säkert kommer ifrån andra ställen, vare sig jag vet det eller ej. Förstå här vilket komplicerat nät av utbyten både kulturellt och ekonomiskt som sker bara med mig. Saker kommer ifrån alla hörn av världen. Slår vi då ut det över alla i Sverige så blir detta nätverk ännu större och mer komplicerat. Men med dagens vetskap så tycks det ändå fungera hyggligt bra (förbisett kanske att det inte är så miljöbevarande att skicka saker omkring halva jorden bara för att man kan).

dsc_0482
Tre kontinenter i en. Europa (polen), Asien (Japan) och Amerika!
4 reaktioner till “Blogg 1 dk 4. ”Vår globala vardag”

  1. En fascinerande tanke att allt runt omkring oss kommer från hela världen! Kaffet från kolombia, gävle, svedmyra, ICA och Telefonen från Kina, Japan, Amsterdam, Laholm, Södermalm och Kläderna från Indien, Italien, Holland, Huddinge. Tänk vilken kontrast från 1600-tals människan som satte på sig dom kläder de själva kunde producera!

    Gilla

  2. Lång och innehållsrik blogg. Tänker på det där med marknadsföring, en stor skillnad är ju att vi är så pass mycket mer exponerade för reklam idag, Det dyker upp skärmar hela tiden som pumpar på med reklam, ovanför kassorna vid ICA, när man oskyldigt står och väntar på att få betala mjölken senast noterade jag. Marknadsföring på 1700-talet var mycket mindre en del vardagen. Men den fanns, man använde ”trade cards” för att sälja sina varor bland annat te. På Victoria & Albert Museum i London finns en rolig samling: spana in den här hemsidan:
    http://collections.vam.ac.uk/item/O141276/trade-card-hoare-reeves/
    ,

    Gilla

    1. Ett mycket bra inlägg. Satt precis och tänkte detsamma gällande min egna telefon. Den är köpt via SIBA men det jag själv inte vet är hur många länder som har varit involverade i att telefonen till slut skulle landa i min hand och i min användning.

      Gilla

    2. Ja, frågan kring marknadsföring på varor är interessant. Jag får upp bilden av att det måste ha varit ett antingen mycket konkurenskraftig marknad eller ingen alls. Antingen hade de stora ”spelarna” monopol på varor, så de behövde inte sänka priser eller konkurera med andra säljare. Eller så fanns det många olika skepp eller företag, och vad fick gemeneman att köpa av dem? Eller var det mer så att de som förde över teet sålde det till en mellanhand, som i sin tur sålde det till slutkonsumenterna? Jag kan förstå att de stora företagen kunde kontrollera marknaden på så vis, men det måste ju ha funnits mer och mycket mindre företag som vi kanske inte hör om när vi läser historien. Hur överlevde dem? Fick de inrätta sig till marknaden de stora företagen skapat, eller var det så att storföretagen utövade någon form av våldsmarknad. ”Sälj inte dina varor i denna hamn, annars….”

      Gilla

Kommentera

