Att studera på distans

 

Jag bor i Nyköping. Det ligger tre och en halv timme ifrån Falun. Men studerar man på distans så spelar avståndet egentligen ingen, eller åtminstone liten, roll. Enda gången det väl gör det är när man ibland måste besöka skolan i egen hög person, såsom jag gjorde när jag började samt under ett arbete i en didaktik-kurs (jag studerar till ämneslärare). Tur är så har jag en kusin i Borlänge, så det är inget större problem. När jag väl var i Falun så var det bara i två dagar, så det är en droppe i havet jämfört med all den andra tiden man går i skolan.

dsc_0379
Delar av Högskolans byggnader. Ingång gömmer sig in åt vänster. Jag vill minnas att det här är biblioteket? Nåväl.. det är större än vad man tror i alla fall! Tyvärr så syns det inte på bilden, men ”Lugnet”, sportanläggningen, ligger precis åt höger. Jag såg att de körde någon form av längdskidåkning där på TV en gång!

På tal om att gå i skolan på detta sätt. Släkt och vänner (främlingar för den delen också) är ofta fundersamma och frågvisa hur det är att göra det på det här sättet. Det är ofta att personer målar upp bilden av att det är någonting jätte främmande eller något jätte komplicerat att inte sitta i ett ”gammalt hederligt” klassrum. Till det så svarar jag ofta att det egentligen inte är någon större skillnad, det enda är att du kan sitta hemma hos dig och ”gå” på föreläsningar och/eller seminarium. Jag gick ett år på en ”vanlig” högskola, så jag har sett båda, och formatet är egentligen det samma. Är man till och med van innan man börjar studera på detta sätt att sitta och kommunicera med folk via internet med mikrofon eller text så är det vardagsmat. Det skulle jag tro att yngre personer som växt upp med en sådan ”kultur” (såsom jag!) har lätt att greppa. Istället för att behöva gå till en lokal för att lyssna på en föreläsning behöver du bara gå fem meter till närmaste dator för att få samma information.

En annan fråga som ofta dyker upp, och någonting som mina föräldrar häpnar över, är tron att man måste ha mycket självdisciplin när man studerar på distans. Självklart behöver man det, men det gäller för alla högskolor och universitet – vi går inte i grundskolan längre, så det är upp till en själv att göra det som ska göras. Det kanske är så att man behöver lite mer disciplin än en ”vanlig” skola; du är ofta själv, så du måste hålla reda på schema och vad som ska göras tills nästa träff. Man får således agera både läraren och eleven; du bestämmer för dig själv när du ska göra arbetet. Det är på så sätt mycket flexibelt. Gillar man struktur och strikta scheman så kan det vara svettigt, men tar man sig i kragen och lägger upp ett själv så löser det sig.

Schemat är ofta flexibelt och det lämnas mycket frihet i mina händer, men låt oss inte luras att det är lätt eller slött bara för det. Det är en fälla som många kan falla i, man får skenet när man ser schemat och tänker: ”Härligt! Bara två obligatoriska träffar i veckan”. Mycket ligger gömt bortom schemat som man själv måste lägga upp. Åter igen det med självdisciplin, så det kanske är så att man behöver det mer än en vanlig högskola. Men det lämnar också rum för att hålla på med andra saker, såsom något extra jobb. Jag har stött på dem som pluggar heltid och jobbar heltid samtidigt, hur de lyckas med det förstår jag inte – men all lycka till dem.

Hur man studerar när man pluggar på distans går hand i hand med självdisciplin. Variationen av vad och mängdmässigt man ska läsa har jag märkt beror på vilken kurs och ämne man läser. Nu läser jag historia två och jag personligen tycker att det är en barnlek läsningsmässigt jämfört med när jag läste Engelska, vissa andra elever jag pratar med tycker att det är förfärligt mycket. Så det är svårt att säga. Men ett tips för att ”minimera” läsandet är att lägga upp en veckoplan. Ja, det låter tråkigt, ja det låter kanske onödigt. Men efter att ha gått ifrån att inte ha en till att planera vecka för vecka så slår jag ett slag för det. Det hjälper, jag lovar dig. Du slipper ha allting i huvudet, skriv ner det i mobilen och få en notis eller i en almanacka. Mitt andra tips för att läsa på högskolan är att planera ” ahead of schedule”. Ska du läsa en viss mängd tills Fredag? Planera ut så att du läser klart någon eller några dagar tidigare. Jag älskar att göra det såhär eftersom det lämnar extrarum ifall någonting skulle hända. Du kanske blir sjuk en dag, någonting kommer upp som gör att du inte kan läsa en dag. Så bra att du ändå hade planerat torsdagen som en ledig dag, för då kan du ju hinna ikapp där istället för att behöva sitta och frenetiskt läsa två hundra sidor sista dagen för att du inte hade någon plan!

Sist men inte mins så ska jag beröra studentlitteraturen och hur den spelar in i vår ”digitala värld”. Högskolan Dalarna har ett utmärkt online bibliotek. Det tycks finnas allt mellan himmel och jord där, och loggar du in via din inloggning på skolan så får man tillgång till texter som gemene man inte kan ha eftersom du är student. Det är heller inte svårt att hitta det som behövs. Lärare, men detta kan bero på, är ofta tydliga med att berätta eller tipsa om en bok/artikel finns tillgänglig där. Det är till och med så att lärarna själva ofta laddar upp de relevanta artiklarna eller stycken som ska studeras under veckan/veckorna i olika mappar i ens ”klassrum”. Så kolla alltid där först innan du börjar leta på deras bibliotek. Utöver det så gäller det att antingen köpa eller låna böcker till de ”större” böckerna som behövs för en kurs. Försök alltid att vara ute i god tid med att leta upp böckerna, för det kan vara så att de behövs dag ett. Men en trend som jag sett sedan jag började (eller så är det vår historia lärare som är exceptionellt bra på detta) är att det mer och mer börjar användas böcker och artiklar som är tillgängliga via högskolans online bibliotek. Det sparar både tid och pengar!

dsc_0377
Delar av högskolans ”offline” bibliotek, om vi så säger. Jäkligt stort faktiskt, finns det tid om man är där så gå in och titta och se för dig själv.

I nästa blogginlägg, som lär dyka upp om någon vecka, så kommer jag skriva mer om just ämnet historia, mina tankar och funderingar, samt hur det fungerar på distans. Jag kände att det var värt att ta de stora allmänna frågorna först och få dem ur världen innan vi dyker in på det mer ämnesaktuella.

See you space cowboy…

Johannes H.

Kommentera

