Historieämnet på distans

 

Tankar och funderingar om ämnet historia

Historia på högskolan är inte den historia du har läst i grundskolan och gymnasiet. Det var inte det för mig i alla fall, rackarna som skriver läroplanen ändrade ju sig 2011 så de kanske har förändrats sedan min tid. Ja, jag var klar med gymnasiet 2011, så jag är ju inte gammal direkt. Du kommer förmodligen in i ämnet med ett visst intresseområde och allt eftersom du läser tror jag att det intresseområdet kommer att expanderas!

Tankarna

”Problemet” med ämnet historia på exempelvis gymnasiet är att det inte finns nog med tid till att verkligen dyka ner och sätta sig in i ämnet. Det är därför ämnet ofta kan bli av en mer ytlig karaktär med mindre nedhopp i diverse tidsperioder och viktiga händelser i människans historia. Du får förmodligen en generell bild av hur saker och ting skedde, kanske varför de hände, och sedan är du klar. Det är här det akademiska ämnet historia hoppar in i bilden. Eftersom man bara fokuserar på ett ämne när man studerar på heltid så kan man gräva ned sig så mycket djupare i ämnen. Historia är inte ensamt med det fenomenet, jag vill hävda att alla ämnen du läser inom din utbildning går att relatera till en ”djupdykning”. Just den djupdykningen är vad som gör ämnet mycket mer intressantare än vad det någonsin var (för min del) tidigare i min utbildning. Som tur är har jag länge varit intresserad av historia, men det är först nu jag verkligen har kunnat lära mig om ämnet på ett helt nytt sätt.

Ta exempelvis den industriella revolutionen som ett exempel på hur historia på en högskola kan behandlas. Det gavs fem veckor till att verkligen skaffa oss en uppfattning av den revolutionen, vilket till en början verkade märkligt. Men det var behövligt. Ju mer du lär dig, desto mer inser du att du inte kan. Saker i historien är inte så enkla som de först kan verka. En sak påverkar en annan, vilket har en grund i en tredje – som i sin tur… Ja, du förstår vad jag menar. Vad jag vill säga är att på högskolan så får ämnesstudierna en helt ny komplexitet som du kan utforska eftersom all tid är dedikerad till ett ämne.

199002
Vad sägs som att läsa 300 sidor litteratur om ekonomihistoria på en vecka?

Denna komplexitet  är vad som gör ämnet intressant och relevant. Folk pratar ofta om ”aha-upplevelser”; ämnesstudier är en sådan. För mig var det ekonomihistoria. Jag läste ekonomi på gymnasiet så jag hade lite intresse för det. I kombination med historia så expanderades det ämnesområdet storskaligt. Jag blev fascinerad på hur pass stor roll ekonomi har spelat i människans historia. Visst, jag var medveten om det innan, men det var omåttligt intressant att gräva ner sig i det.  Det är heller inte bara en korvstoppning av årtal och namn, någonting som man ofta associerar med historia. Visserligen finns det kvar till en vis mån, exempelvis om du läser om Sveriges historia. Men fokus ligger på att förstå större skeenden och händelser i historien och försöka se ett sammanhang, en röd tråd, genom tidens gång. Det var uppfriskande att se världens historia som en sammanhängande berättelse och inte bara göra mindre dykningar i diverse olika tidsperioder.

Funderingarna och förhoppningarna

Funderingar jag hade innan jag började läsa historia var många. Vad ska jag läsa? Undra vad vi kommer fokusera på? Hur går det här till? I dagsläget så studerar jag ”historia II”, det vill säga den andra kursen inom historia. Vad jag kan säga hittills är att till en början så läser man en ”grundkurs” i ämnet. Här tas allting i människans historia upp, från dagen ”människor” insåg att de kunde stå på fötterna, tills dagen jag sitter och skriver detta. Det börjar som en övergripande översikt av historien till att gå till en mer avsmalnad syn på specifika händelser som vi grävde oss ner i. Exempelvis så lades mycket fokus på globalisering och alla dess olika skeenden. Det var mycket intressant att lära sig om detta – då globalisering ofta förknippas med vår tid. Men så är inte fallet!

Var du som jag var när jag började läsa sugen på att läsa om alla slag och krig i människans historia så har jag dåliga nyheter till dig. För mig var det en besvikelse, det var av den anledningen jag först ville läsa historia på högskolan. Om du någon gång har lyssnat på avsnitt ur Dan Carlins ”Hardcore History”, så har du nog också blivit fascinerad av den aspekten av historien. Såhär i efterhand så förstår jag varför vi inte har grävt så djupt i dem. De är trots allt relativt betydelselösa i sig, vi vill istället förstå utvecklingen ifrån då till nu ur ett bredare och globalare perspektiv. Eller vad vet jag, det kanske kommer senare? Annars får jag kanske nässla in militärhistoria i någon uppsatts i framtiden. Wish me luck! Så länge du som börjar läsa historia är öppen för att se historia från (kanske) nya perspektiv så ligger du redan före. Mitt tips för en ny student är att  närma dig ämnet med nyfikenhet och öppenhet.

Hur fungerar det att läsa historia på distans?

Bra fråga, tack för att du ställde den. Jag tycker att det fungerar jätte bra. I alla fall om jag jämför med hur jag läste Engelska de första året. Där upplevde jag att vi hade femton bollar i luften samtidigt, det var olika delkurser på samma gång, en röra helt enkelt. Historia har jag upplevt som rena motsatsen. En sak i taget. Punkt slut. Det blir så mycket enklare att sätta sig in i någonting om det bara är det du ska fokusera på.

Det i sig gör att det är lättare att strukturera upp vecka för vecka. Scheman vi har haft har i mångt och mycket varit den samma, föreläsning på måndag – seminarier på fredag. Så då går det att fokusera på att läsa in sig på ”veckans tema” under veckans gång utan något som stör. Examineringar har också varit uppfriskande. Med ett ämne som historia så skulle man tro att det var regelrätta tentamen som gällde. FEL. En sådan tentamen har jag inte sett röken av sedan jag började. Istället har vi examinerats i form av PM/uppsats med kurslitteraturen till hjälp. Du slipper alltså sitta och memorera allting i huvudet dagarna innan. Självklart måste du läsa litteraturen, du vill ju veta vad du ska leta efter när du väl skriver!

Seminarierna har varit mycket givande. Tur var hade vi lärare som är insatta i ämnet och som därför kan ge oss elever en bättre förståelse. Seminarier är lika mycket en stund för diskussion och att lära sig som det är att bli examinerad på veckans litteratur. När jag pluggade Engelska så var det mer ett förhör i ett klassrum än en diskussion mellan elever och läraren.

Läser du historia så kommer du hamna i goda händer. Ämnet har hittills varit väl strukturerat och givande. Är det ditt första ämne du läser på distans så kommer du få en skön inkörsport till livet som distanselev.

Lycka till!

Johannes H.

Kommentera

